تحلیل تکنیکال ، بنیادی یا تابلوخوانی؟

هر کسی که مطالعه ی خودش رو در مورد بازار بورس شروع میکنه ، در ابتدا سوالی ذهنش رو درگیر میکنه که پاسخ به این سوال تا حدود زیادی باعث بالا رفتن راندمان فرد در زمانی که صرف یادگیری میکنه میشه.

با گستردگی فضای تبلیغات و پررنگ تر نشون دادن یکی از انواع تحلیل بنیادی٬‌ تکنیکال و یا تابلوخوانی توسط فرد آموزش دهنده٬ اولویت قرار دادن یکی از این سه سبک برای شروع یادگیری مسئله مهمی هست. در این بین باید به جای توجه به تبلیغات فرد معیار انتخاب رو٬ جنس خواسته خودش از فعالیت در بورس قرار بده.

نقطه ی شروع برای انتخاب یکی از این سه سبک اینه که فرد از خودش بپرسه “من قراره با چه رویکردی توی بورس فعالیت کنم؟

در کتاب ارزشمند سرمایه گذار هوشمند نوشته بنجامین گراهام فعالیت افراد در بازار بورس به دو دسته تقسیم شده.

دسته اول افرادی که با نیت سرمایه گذاری پا به این بازار میگذارند و نقطه ی مقابل این افراد کسانی هستند که به عنوان سفته باز ازشون اسم برده شده (با توجه به غریبگی واژه سفته باز در ادامه مطلب ما واژه “معامله گر” رو جایگزین کردیم.)

اما چه تفاوتی بین این دو گروه وجود دارد که آنها در نقطه ی مقابل یکدیگر قرار گرفته اند؟!

سرمایه گذار کسی هست که با تکیه به تحلیلی که انجام داده ۲ دغدغه اصلی داره :

  1. بعد از سرمایه گذاری در یک شرکت با توجه به سودی که به صورت نقدی توسط شرکت پرداخته میشه بعد از گذشت چند سال اصل سرمایه من بهم بر میگرده ؟
  2. بعد از بازگشت اصل سرمایه٬ فرد انتظار داره سود قابل قبولی (در مقایسه با نرخ بهره و تورم) به صورت سالیانه بابت سهامداری در شرکت بهش برسه .

چکیده این نگرش دیدگاه بلند مدت و عدم توجه به نوسانات قیمت سهام در عین حال تمرکز روی توان شرکت در سودسازی و نحوه ی تقسیم این سود هست.

اما در تعریف معامله گر هر عملی در بورس که فرد دغدغه ای به جز دو مورد ذکر شده داشته باشه٬ عمل معامله گری در بورس نامیده میشه. به این صورت که فرد معامله گر دیدگاهی کوتاه مدت (از چند ثانیه) یا میان مدت (تا چند ماه ) میتونه داشته باشه و عمده توجه فرد معامله گر روی عواملی هست که در مرحله اول میتونه نوسانی رو در قیمت دارایی ایجاد کنه و برای او فرصتی برای کسب سود فراهم کنه.

حالا که تعریف معامله گری و سرمایه گذاری ارائه شد و متوجه نگرشی که اونهارو از هم جدا میکنه شدی٬ بهتر میتونی تصمیم بگیری که در کدوم دسته قرار میگیری.

اینجا باید به این نکته اشاره کنم که الزاما قرار نیست شما خودت رو محدود به یکی از این دو رویکرد کنی اما باید بدونی که دقیقا توی بورس قراره چیکار کنی؟!  اگر قرار هست هر دو رویکرد رو داشته باشی٬ چقدر سرمایه خودت رو درگیر نوسانگیری و چقدر رو درگیر سرمایه گذاری میکنی؟

قرار دادن خودت در گروه سرمایه گذار یا معامله گر (یا هر دو با تناسبی مشخص) اهمیت فوق العاده ای پیدا میکنه چون باعث میشه متوجه بشی چه میزان از زمان خودت رو باید صرف یادگیری هر یک از سبک های تحلیلی کنی. دقت کن که با درک عمیق تفاوت بین نوسانگیری و سرمایه گذاری٬ میزان یادگیری و الویت قرار دادن هر یک از سه سبک تحلیلی با توجه به رویکرد شما معنای جدی پیدا میکنه.

حالا اگر قصد خرید سهام با دید سرمایه گذاری رو دارید٬ مهم ترین موضوع پیش رو شما ارزشگذاری سهم٬ محاسبه زمان احتمالی برگشت سرمایه و میزان سود قابل قبول با توجه به شرایط اقتصادی هست در نتیجه اولویت برای شما یادگیری تحلیل بنیادی و نحوه ارزشگذاری سهم هست. چیزی که بیشتر انرژی و زمان خودتون رو باید صرف اون کنید.

در زمانی که سهمی ارزشمند پیدا کردید صرفا میتونید از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی برای شناسایی محدوده و زمان مناسب ورود کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای سرمایه گذاری معیار اصلی تصمیم گیری٬تحلیل بنیادی هست.

فرد معامله گر هم ضمن اینکه باید حداقل اطلاعاتی در زمینه تحلیل بنیادی مثل میزان درآمد شرکت٬ سود یا زیان انباشته و ارزش تقریبی هر سهم  ( برای آگاهی بیشتر از میزان ریسک معامله) داشته باشه اما عمده زمان خودش رو باید صرف یادگیری تحلیل نمودار قیمت٬ سنجش ریسک معامله٬ تابلوخوانی و مجموعه عواملی که میتونه روی تحرکات قیمت سهم اثر گذار باشه کنه.

به این صورت که با تحلیل تکنیکال محدوده های مناسب رو جهت خرید سهم ٬ انتخاب حدضرر و حدسود انتخاب کنید٬ ریسک معامله رو بسنجید و مطمئن بشید که در صورت کسب سود٬ میزان سود احتمالی از زیان احتمالی بیشتر هست و در نهایت با بررسی تابلو سهم تحرکات پول رو برای شناسایی نقطه بهتر ورود دنبال کنید.

لازم هست که به این نکته اشاره کنیم که به علت تفکر اشتباه کسب درآمد بیشتر معامله گری نسبت به سرمایه گذاری٬ افراد بیشتری سمت معامله گری کشیده میشند اما طبق آمار موجود در کارگزاری ها٬ عمده افراد درگیر بازی معامله گری به دلیل ضعف در مسائل روانشناسی معامله گری چیزی جز از دست دادن سرمایه نصیبشون نمیشه.

پس با مشخص کردن رویکرد خودتون در دنیای اشباع شده از محتوای آموزشی٬ منابع خودتون رو با وسواس بیشتری انتخاب کنید.

حالا توصیه میکنیم برای درک بهتر مقاله به سه سوال زیر روی یک کاغد پاسخ بدید:

  1. معامله گری و سرمایه گذاری رو تعریف کنید .
  2. بنابه تعریف بنجامین گراهام در کتاب سرمایه گذار هوشمند عمده تفاوت معامله گر و سرمایه گذار چیست؟
  3. رویکرد خودتون رو در بورس مشخص کنید و اگر قصد حضور در دو گروه رو دارید تناسب تقسیم سرمایه شما برای هر کدوم به چه صورته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *