چرا باید صورت های مالی رو بخونیم؟

 

هدف هر شرکت سود سازی مستمر هست و این وظیفه سرمایه گذار که میزان موفقیت شرکت در رسیدن به هدف رو ارزیابی کنه. صرفا دونستن وعده ها و چشم اندار مدیریت کافی و البته واقع بینانه نیست!چراکه هیچ شرکتی جزو اهدافش نیست که به بدترین و زیانده ترین ، در صنعت خودش تبدیل بشه.

تمام سهامداران باید از وضعیت و عملکرد شرکت اطلاع داشته باشند . صورتهای مالی شامل خلاصه ای واقع بینانه از اطلاعاتی هست که سهام داران بهش نیاز دارند به همین دلیل که از بین تمام اطلاعات ، نقطه شروع این ارزیابی میتونه مطالعه و تفسیر صورتهای مالی شرکت باشه.

چراکه حداقل سه ویژگی مهم در صورت های مالی وجود داره که دلیل قانع کننده ای برای الزام مطالعه ی اونها توسط سهامداران محسوب میشه ، در ادامه به این سه ویژگی اشاره میکنیم.

 

(در دسترس بودن)

شرکت هایی که قصد دارند سهامشون در بازار بورس قابل معامله باشه باید شروطی که سازمان بورس مشخص کرده رو بپذیرند یکی از این شروط انتشار آخرین اطلاعات مالی شرکت در قالب صورتهای مالی ، در زمان های مشخص هست.شروع و پایان سال مالی میتونه در شرکت های مختلف متفاوت باشه. از شروع سال مالی ، شرکت موظف به چهار بار انتشار این صورت ها در سال و با فاصله ی زمانی سه ماهه ، به صورت تجمیعی است.

 

به عنوان مثال بعد از گذشت سه ماه از سال مالی ، میزان درآمد شرکت در این سه ماه در صورت سود و زیان منتشر میشه و در صورت مالی بعدی میزان درآمد شرکت در شش ماهه اول (درآمد سه ماهه اول + درآمد سه ماهه دوم ) منتشر میشه . در نتیجه دسترسی آسان و انتشار منظم صورتهای مالی فرصتی رو برای آگاهی سهامدار ، از آخرین وضعیت و نحوه عملکرد شرکت فراهم میکنه . البته که شرکت هایی وجود دارند که برخلاف قوانین در زمان مشخص شده صورتهای مالی رو منتشر نکردند که تعداد این شرکت ها در مقایسه با کل خیلی کم هست.

 

(اعتبار بالای اطلاعات)

به عنوان یک سهامدار ، آیا اطلاعاتی که در صورت های مالی میبنیم رو میتونیم باور کنیم و اونهارو پایه تحلیل خودمون قرار بدیم؟

جواب این سوال ، در یک مرحله پایین تر از قطعیت بله هست چون اطلاعات موجود در صورتهای مالی توسط حسابرس های رسمی سازمان بورس مورد بررسی قرار میگیرند تا از درستی اونها مطمئن بشند.

از اونجایی که حسابرس ها افرادی مستقل از اعضای شرکت هستند و فقط وظیفه ی راستی آزمایی اطلاعات منتشر شده رو دارند ، با توجه به نگاه بیطرفانه اونها زمانی که یک صورت مالی رو تایید میکنند ، میتونیم بگیم که اطلاعات موجود در صورتهای مالی بیانگر واقعیات شرکت و قابل اتکا هستند.

 

(کَمی بودن اطلاعات)

فرض کنید قصد خرید سهام یک شرکت رو دارید و به دنبال اطلاعات مرتبط با شرکت برای شروع تحلیل هستید ؛ مدیر این شرکت در پست اینستاگرام خود جمله ی زیر رو منتشر کرده :

زیر ساخت های جدیدی رو بوجود آوردیم ؛ با وجود بحران های پیش رو سهامداران ما سال متفاوتی رو تجربه خواهند کرد!

دقیقا منظور جمله ی بالا چیه؟

برداشت شما مثبته یا منفی؟

اگر چند تحلیلگر مختلف جمله ی بالا رو مطالعه کنند ، هر کدوم برداشت متفاوتی از اون خواهند داشت چرا که جمله پر از ابهام و غیر دقیق است. در صورتی که مبنای ما در انجام تحلیل باید آمار و ارقام باشد ، چون کَمی و دقیق هستند و در فرآیند تحلیل ما به خروجی مشخص میرسیم. به عنوان مثال تمام تحلیلگران ۳۰ میلیارد درآمد رو به یک صورت میبینند و تفسیر متفاوتی از اون ندارند.چون اطلاعات صورتهای مالی کمی و دقیق هستند ، تحلیل با تیکه بر این اطلاعات از اعتبار بالایی برخوردار هست.

 

حالا توصیه میکنیم برای درک بهتر مقاله سوال زیر روی یک کاغد پاسخ بدید:

بنظر شما چرا سهامداران باید توانایی مطالعه و تفسیر صورتهای مالی شرکت هارو داشته باشند؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *